Lámete si hlavu nad tím, jak získat lepší viditelnost na Googlu resp. ve vyhledávačích obecně?
Je pravděpodobné, že jste při vymýšlení základní strategie SEO pravděpodobně slyšeli termín "záměr vyhledávání", search intent nebo záměr klíčového slova či záměr uživatele, jak mu někteří říkají. Ať už preferujete jakýkoli termín, jde o totéž: když člověk provádí vyhledávání na internetu, má na mysli hlavní účel. Například může uvažovat o koupi nového automobilu a zkoumá modely automobilů. Případně mohou hledat místní službu, například zubaře nebo kadeřníka. Nebo mají jen chuť na rychlé občerstvení a chtějí si koupit hamburger a hranolky.
Mnoho SEO specialistů se zaměřuje na záměr vyhledávání, protože změna algoritmů Google znamená, že relevance obsahu je důležitější než kdy jindy. Google chce v podstatě hodnotit stránky, které nejlépe odpovídají na vyhledávací dotaz. Při hledání na internetu můžete často vidět dotazy s vyhledávacím záměrem. Zde je příklad: Pokud vyhledám "pizza v Brně", zobrazí se mi seznam místních restaurací. Pokud si vyberu konkrétní čtvrť ve městě, dostanu ještě konkrétnější seznam restaurací. Google však jde ještě o krok dál.
Pozná, že mám hlad na pizzu a nákupní náladu, a automaticky mi vygeneruje alternativní termíny. Stručně řečeno, vyhledávač rozumí mému záměru hledání a nabízí mi návrhy, které splňují mé potřeby.

Když vytváříte obsah, musíte udělat totéž: pochopit, co vyhledávač chce prostřednictvím klíčových slov a výrazů, které používá, a vytvořit obsah, nabídky a magnety na vedení, které odpovídají jeho požadavkům.
Základy záměru vyhledávání
Nyní byste již měli mít jasnou představu o záměru vyhledávání a o tom, proč je důležité, abyste pochopili, co váš kupující hledá.
Jak vidíte z mého příkladu v úvodu, záměr vyhledávání má potenciál dostat vaše webové stránky před vyhledávače, čímž se zvýší vaše šance na proklik, konverzi a nakonec možná i na věrného zákazníka. Pak jsou tu další výhody, jako např:
- Můžete zlepšit hodnocení svých webových stránek ve vyhledávačích: Vyhledávače jako Google používají algoritmy pro hodnocení webových stránek na základě toho, jak dobře odpovídají záměru vyhledávače. Pokud se vám podaří vytvořit obsah, který lépe odpovídá přáním a potřebám lidí, je pravděpodobné, že se ve výsledcích vyhledávání umístí výše.
- Můžete lépe cílit na své publikum. Vytvářejte relevantní obsah, který přiláká a potenciálně přemění potenciální zákazníky, a vyvíjejte efektivnější marketingové strategie.
- Záměr vyhledávání poskytuje lepší uživatelskou zkušenost: Dejte potenciálním zákazníkům to, co chtějí, a je pravděpodobnější, že vás budou považovat za autoritu a budou se k vám vracet. Díky záměru vyhledávání můžete vytvářet relevantnější obsah pro své publikum.
Typy vyhledávacích záměrů
Zde je pro vás důležitá statistika: 99 procent vyhledávacích dotazů spadá pod čtyři hlavní typy vyhledávacích záměrů. Tento údaj nepochází ode mě, je to od Briana Deana z Backlinko.com. Záměr vyhledávání můžete rozdělit do čtyř hlavních kategorií: navigační, informační, transakční a obchodní.

Podívejme se podrobněji na různé typy.
Navigační záměr
Jedná se o situaci, kdy se záměr vyhledávání týká něčeho konkrétního a uživatel již zná značku nebo název webové stránky. Každý, kdo čte, pravděpodobně zná navigační záměr a pravděpodobně jste ho již sami použili.
Pro splnění tohoto záměru uživatelé obvykle zadávají do vyhledávače relevantní klíčová slova, například "Xdigr přihlášení", "G-shock návod" nebo "Adobe subscription".
Použitím relevantních klíčových slov si vyhledávače zajistí, že na svůj dotaz dostanou co nejpřesnější a nejužitečnější výsledky.
Informační záměr
Tento typ vyhledávání přivádí lidi na vaše webové stránky, když hledají informace. Informační záměr je, když někdo hledá informace na určité téma. Nemusí vědět, co přesně hledá, ale použije klíčová slova, aby se orientoval při hledání; například zadá něco jako "Jak opravit píchlou pneumatiku". Obvykle lidé hledají s tímto záměrem v počáteční fázi nákupní cesty. Mohou například začínat nový projekt na zlepšení bydlení nebo zkoumat potenciální nákup.
Znalost toho, jak se zaměřit na tento typ záměru vyhledávání, vám pomůže zlepšit hodnocení vašich webových stránek a přivést na ně více návštěvníků. Níže uvádíme několik tipů, které vám to umožní.
- Zajistěte, aby vaše webové stránky byly přehledné a snadno ovladatelné. Lidé, kteří hledají informace, je chtějí snadno a rychle najít.
- Používejte klíčová slova, která jsou relevantní k vašemu tématu, což vám pomůže se zviditelněním a umístěním. Pomozte zajistit, aby se vaše stránky zobrazovaly vysoko na stránkách s výsledky vyhledávání.
- Odpovězte na otázky, které lidé běžně kladou na internetu; jako výchozí bod použijte funkci "Lidé se také ptají" společnosti Google.
- Nakonec poskytněte hodnotný obsah, který odpovídá potřebám vašeho publika. Vyhledávači informací hledají přesné a spolehlivé informace, proto se ujistěte, že je vaše webové stránky poskytují!
Transakční záměr
Transakční záměr znamená, že osoba je online a chce aktivně koupit produkt nebo službu.
Obvykle má na mysli konkrétní zboží a může také hledat nejvýhodnější nabídku. Mohou například zvažovat registraci předplacené služby nebo hledat součástku do auta. Tyto typy vyhledávačů mohou hledat další informace, takže mohou použít výrazy jako "recenze" nebo recenze produktů, případně mohou hledat články ve stylu seznamů "top ten" nebo srovnávací články, které jim pomohou při rozhodování.
Komerční záměr
Obchodní záměr je, když se někdo chce dozvědět více o společnosti nebo produktu předtím, než se rozhodne o koupi. To lze opět určit podle klíčových slov, která používají. Pokud například někdo hledá " koupit pizzu v mém okolí", víte, že má nákupní/obchodní náladu.
Při vyhledávání mohou také používat slova jako "koupit", "koupit", "dohoda" a "sleva".
Samozřejmě existují také hybridní dotazy, které obsahují kombinaci záměrů, například obchodní a informační.
Proč je záměr vyhledávání důležitý pro SEO?
Doba se změnila.
Dříve byla viditelnost na internetu závislá na klíčových slovech, což často vedlo k vyplňování klíčových slov, kdy majitelé stránek nadužívali klíčová slova ve snaze manipulovat s vyhledávači ve svůj prospěch. Bohužel to často vedlo k tomu, že nekvalitní obsah dominoval v SERP a tyto typy článků měly pro čtenáře jen omezenou hodnotu.
Pak se vyhledávání stalo inteligentním, což znamenalo, že pochopení záměru vyhledávání se stalo základní součástí SEO. Co lidé hledají, když zadávají dotaz do vyhledávače? Odpovězte si na tuto otázku a můžete lépe optimalizovat svůj obsah a webové stránky tak, aby odpovídaly těmto potřebám.
To neznamená, že klíčová slova již nejsou důležitá, ale nemůžete si dovolit přehlížet přání a potřeby svých potenciálních zákazníků. Integrace záměru vyhledávání do obsahu je způsob, jak toho můžete dosáhnout.
Chcete-li lépe pochopit roli záměru vyhledávání v SEO, nemusíte hledat nic jiného než rozsáhlou případovou studii zahrnující špičkové odborníky na SEO, jako jsou James Dooley, Viola Eve a Matthew Woodward.
Tito odborníci diskutovali o analýze záměrů při vyhledávání, jejím významu, neustále se měnících algoritmech společnosti Google a datech týkajících se těchto témat.
Všichni odborníci uvedení v případové studii se domnívají, že záměr vyhledávání je "základem optimalizace obsahu", který se v procesu hodnocení stránek vyhledávači vyrovná zpětným odkazům, technickému SEO a obsahu.
Závěr případové studie:
- Záměr vyhledávání je "kritickým faktorem hodnocení" a špičkoví SEO specialisté vytvářejí své strategie na jeho základě.
- Robbie Richards, zakladatel webu Robbierichards.com, tvrdí, že "Záměr je nejdůležitějším faktorpři určování priorit a přesné kvalifikaci příležitostí pro klíčová slova".
- Bez záměru vyhledávání nemá váš obsah žádnou váhu. Nebo jak říká Viola Eve: "Úkolem Googlu je vrátit co nejrelevantnější odpověď na vyhledávací dotaz. Pokud pochopíte, co Google považuje za relevantní, můžete vytvořit cílenější stručný obsah a strategii SEO a výrazně zvýšit své šance na úspěch.
Jak zjistit záměr vyhledávání vašeho publika
Jak zjistíte záměr vyhledávání svého publika? Může to být obtížný úkol, ale je důležité ho správně zvládnout, pokud chcete vytvářet obsah, který účinně přiláká a zaujme vaše publikum. Zde je několik tipů, jak zjistit záměr vašeho publika při vyhledávání:
1. Proveďte průzkum klíčových slov a frází, které vaše cílová skupina používá k vyhledávání informací na internetu. Nástroje jako Marketingminer, Google Keyword Planner a Google Trends vám mohou pomoci identifikovat populární klíčová slova a fráze související s vaším tématem.
2. Věnujte pozornost typům otázek, které vaše publikum publikuje na sociálních sítích a online fórech. To vám může napovědět, jaké informace hledají.
3. Podívejte se na SERP a zjistěte, co se v Googlu umísťuje vysoko na klíčová slova a fráze, na které se zaměřujete. Pomocí výsledků zjistěte: Klíčová slova, která používají ve svých vyhledávačích. Ujistěte se, že rozumíte:
- typ obsahu, který hledají (informační apod.).
- záměr jejich vyhledávání
- jejich umístění a demografické údaje
4. Použijte funkci Google Lidé se také ptají. Když například zadám "moderní dámské hodinky", zobrazí se mi toto:

5. Použijte funkci Google Autosuggest. Když například začnu zadávat "nové auto", zobrazí se mi.
"Nabídky nových vozů
'Nové vozy 2024'
"Nová auta za nízkou cenu
6. Dalším způsobem, jak analyzovat záměr vyhledávání, je použití funkce souvisejícího vyhledávání společnosti Google. Tento nástroj se zobrazuje ve spodní části stránky s výsledky vyhledávání a zobrazuje seznam dalších klíčových slov, která lidé hledají.
7. Implementace vyhledávacího panelu a funkcí na webu. To můžete sledovat prostřednictvím systému GA. Pomocí toho, co uživatelé na vašich webových stránkách hledají, můžete snáze zúžit jejich záměry při hledání.
Použití záměru vyhledávání pro váš obsah
Jak je vidět z příkladů v předchozí části, je poměrně snadné psát obsah podle záměru vyhledávání lidí. Zde se dozvíte, jak můžete vyhledávací záměr začít realizovat:
- Pomocí průzkumu klíčových slov zjistěte, která klíčová slova a modifikátory vaše cílová skupina používá k vyhledávání informací souvisejících s vaším tématem. Jakmile budete vědět, na která klíčová slova a fráze se zaměřit, můžete je přidat do celého obsahu, do nadpisu, do těla a do sekce klíčových slov na svých webových stránkách.
- Vytvořte kopii a obsah webu podle záměru vyhledávání vašeho ideálního zákazníka. Vezměme si například otázku "Co mohu jíst při nízkosacharidové dietě?" Kolem této fráze můžete vytvořit spoustu obsahu.
- Ujistěte se, že vaše CTA odpovídají záměru vyhledávání vašeho potenciálního zákazníka a fázi jeho zákaznické cesty. Pokud byste například chtěli cílit na vyhledávače, kteří chtějí informace o nízkosacharidové dietě, napsali byste sérii článků na toto téma a pak byste lidi vyzvali, aby se přihlásili k odběru taháku nebo elektronické knihy. Když se pak potenciální zájemce přihlásí k odběru taháku, můžete ho začít nurturingovat prostřednictvím informačních e-mailů apod. o produktech s nízkým obsahem sacharidů, které prodáváte.
Nyní přejděme k optimalizaci obsahu.
Optimalizace obsahu pro záměr vyhledávání
Výše uvedená část by vám měla poskytnout několik nápadů pro optimalizaci obsahu, ale vždy toho můžete udělat více.
Chcete-li svůj web dále optimalizovat pro navigační záměr, můžete například zahrnout relevantní klíčové slovo do názvů a meta popisů, správně naformátovat text a použít obrázky a videa, která pomohou ilustrovat váš obsah.
V případě informačního záměru byste mohli nabízet bezplatné produkty jako magnet na vedení a psát poutavý, informativní obsah, který čtenáře přesvědčí k akci. Kromě toho byste mohli použít tlačítka call-to-action a další prvky, které návštěvníky vybízejí k interakci s vaším obsahem.
V případě transakčního záměru, kdy je vyhledávač připraven ke koupi, potřebujete vstupní stránku bez komplikací s jednoduchým CTA, jako je tento příklad od společnosti Muzzle:

Dalším způsobem optimalizace pro transakční vyhledávání je použití značek strukturovaných dat. Tento kód vyhledávačům říká, jaký typ obsahu obsahují, a může jim pomoci lépe pochopit účel vaší stránky. Přidání značek strukturovaných dat může také pomoci vašemu obsahu získat vyšší pozici ve výsledcích vyhledávání.
FAQs
Co je to záměr vyhledávání?
Záměr vyhledávání je základní důvod, proč někdo provádí vyhledávání. Pochopení toho, co lidé hledají, vám pomůže vytvořit obsah, který splní jejich potřeby a pomůže jim najít to, co hledají.
Jak určíte záměr vyhledávání?
Existuje několik způsobů, jak určit záměr vyhledávání, včetně prohlížení výsledků vyhledávání SERP, použití funkce "Lidé se také ptají" společnosti Google a použití softwarových nástrojů.
Závěr
Pochopení záměru při vyhledávání je klíčem k poskytování co nejlepšího uživatelského zážitku a má to jednoduchý důvod: vyhledávání se neustále vyvíjí a je stále sofistikovanější. Stejně tak se v průběhu času mění požadavky spotřebitelů. Nyní chtějí obsah, který odpovídá na jejich otázky a usnadňuje rozhodování o koupi a zároveň pochopí a řeší jejich bolestivá místa.
Pokud zvážíte, co uživatel hledá, a přizpůsobíte tomu obsah, můžete vytvořit stránku, která mu poskytne požadovanou odpověď.
Pokud dokážete poskytnout takový obsah, který odpovídá potřebám vyhledávačů, je pravděpodobnější, že se v Googlu umístíte výše a získáte si důvěru zákazníků. Časem to může znamenat větší pravděpodobnost, že zaujmete své potenciální zákazníky a nakonec je přeměníte na kupující.
Používáte záměr vyhledávání? Jak to pomohlo vašemu podnikání?