Prostředí vyhledávání se štěpí.
Google už není vždy prvním místem, kde lidé hledají odpovědi. Stále častěji se obracejí na sociální sítě, YouTube, Amazon a ChatGPT. Tyto platformy se staly samotnými vyhledávači.
SEO se v důsledku toho musí vyvíjet. Samotná optimalizace pro vyhledávače už nestačí. Značky musí optimalizovat svou organickou přítomnost na všech platformách.
Potřebujete nový typ SEO: optimalizaci pro vyhledávání všude.
To nejdůležitější
Optimalizace pro vyhledávání všude je nové SEO. Optimalizuje organickou přítomnost vaší značky na všech platformách, které vaši zákazníci používají.
Moderní prostředí vyhledávání je roztříštěné. Spotřebitelé nacházejí odpovědi na stránkách jako YouTube, TikTok, Pinterest a ChatGPT - stejně jako na Googlu a Seznamu.
Optimalizace pro vyhledávání všude může zvýšit povědomí o značce, zvýšit návštěvnost vašich stránek a generovat vyšší příjmy.
Platformy třídíme do pěti kategorií: tradiční vyhledávání, vyhledávání na sociálních sítích, vyhledávání pomocí umělé inteligence (AI), nákupní platformy a nespecifické platformy (například podcasty).
Některé strategie optimalizace pro vyhledávání jsou optimalizací specifickou pro danou platformu, například přidání relevantních klíčových slov do vašeho životopisu. Jiné fungují napříč platformami, například zvyšování signálů zkušenosti, odbornosti, autority a důvěryhodnosti (E-E-A-T).
Pokud máte omezené zdroje, zaměřte své úsilí na platformy, které vaši zákazníci používají nejčastěji.
Co je optimalizace pro vyhledávání všude a proč ji potřebujete právě teď
Optimalizace pro vyhledávání všude je nové SEO. Využívá roztříštěnosti vyhledávání a optimalizuje organickou přítomnost pro co nejvíce různých platforem.
Vzhledem k tomu, že lidé nyní používají k organickému vyhledávání odpovědí několik kanálů, chceme, aby nás klienti našli... no, všude.
Rozsáhlá vyhledávací stopa přináší:
Zvýšený dosah a povědomí. Různé publikum používá různé platformy. Optimalizace pro vyhledávání všude pomáhá značkám oslovit uživatele na platformách, na kterých jsou nejaktivnější.
Vyšší angažovanost. Každá platforma nabízí jedinečné možnosti zapojení (např. lajky, komentáře, sdílení), které mohou prohloubit vztahy se zákazníky a budovat jejich loajalitu.
Zlepšení konverzí. Konzistentní zviditelnění značky napříč platformami buduje důvěru a ovlivňuje konverze.
Odolnost vůči změnám algoritmů. Vícekanálová strategie snižuje dopad změn algoritmu jedné platformy.
Větší prostor pro SEO. Vyhledávače jako Google hodnotí podcasty, videa a příspěvky na sociálních sítích, což znamená, že jejich vytvářením můžete zvýšit svůj nemovitý majetek ve vyhledávání.
Optimalizace pro vyhledávání všude nevyžaduje radikálně odlišný přístup. Vyžaduje jen trochu více úsilí, abyste oslovili uživatele na více kanálech.
Na co se zaměřit při optimalizaci pro vyhledávání všude
Víte, co a proč optimalizace pro vyhledávání všude. Nyní se podíváme na to, kde.
Níže projdu nejvýznamnější kanály, které je třeba optimalizovat, rozdělené do následujících kategorií: tradiční vyhledávání, sociální média, umělá inteligence (AI), nakupování a podružné kanály.
Tradiční vyhledávání
Při zavádění strategie optimalizace vyhledávání všude nezapomínejte na tradiční vyhledávače. Google zůstává celosvětovým šampionem ve vyhledávání a přenáší téměř dvě třetiny veškerého webového provozu (SparkToro).
To znamená, že stále budete muset provádět tradiční SEO na následujících platformách:
Google, Seznam, Bing a další
Google je drtivě dominantním hráčem mezi vyhledávači s 91% podílem na trhu. Nepřehlédněte však ani Seznam v Česku, který je na druhém místě, případně celosvětově Bing. Ten má sice jen 3,4% podíl, ale i tak vám může poslat překvapivé množství návštěvníků.
Zlepšete svou viditelnost zavedením osvědčených taktik, kterým se pravidelně věnuji na tomto blogu, jako jsou:
Vytváření vysoce kvalitních odkazů.
Vyčištění vašeho technického SEO
Vytváření skvělého obsahu
A nezapomeňte na nové funkce stránky s výsledky vyhledávání (SERP), jako jsou přehledy AI, které často zdůrazňují stručné a autoritativní odpovědi na běžné otázky.
Jak můžete zvýšit své šance na umístění na těchto významných pozicích? Začleněním citací odborníků a autoritativních postřehů do svého obsahu. Čím více můžete prokázat E-E-A-T (zkušenosti, odbornost, autoritativnost, důvěryhodnost), tím lépe.
YouTube
YouTube je druhým nejoblíbenějším vyhledávačem a nezbytným cílem, pokud vytváříte videoobsah.
Zlepšete Seo pro YouTube pomocí názvů, popisů a přepisů bohatých na klíčová slova. Naplňte záměr vyhledávání tím, že identifikujete mezery v obsahu videí, která odpovídají na konkrétní dotazy.
Použijte platformy pro naslouchání vyhledávání, jako je AnswerThePublic, k průzkumu otázek, které spotřebitelé kladou na vaše téma. Na to, že jde klasicky o nástroj určený anglicky mluvícím, tak výsledky v češtině nejsou vůbec špatné. Na rozdíl od QuestionDb, který česky prakticky nefunguje vůbec. Na druhou stranu, lze vzít anglické odpovědi a přeložit...
Sociální vyhledávání
Platformy sociálních médií jsou po vyhledávačích nejčastějším místem, na které se spotřebitelé obracejí.
Průměrný uživatel sociálních médií navštíví každý měsíc téměř sedm různých platforem. Podle průzkumu společnosti Google se téměř 40 procent mladých lidí obrací na platformy sociálních médií, jako jsou TikTok a Instagram, aby našli odpovědi na své otázky.
Pro optimalizaci pro sociální média, známou také jako SEO pro sociální sítě, používejte následující taktiky na všech svých profilech:
Používejte logická hesla a názvy profilů.
Vyplňte svůj profil celý.
Optimalizujte životopisy a příspěvky pomocí klíčových slov.
Při každé příležitosti přidávejte kvalitní vizuály.
Vytvářejte obsah související s trendy.
Budete také potřebovat specifické taktiky pro optimalizaci pro následující kanály.
Instagram a Facebook
Tyto metaplatformy mají zásadní význam pro objevování značek a zapojení uživatelů. Přitahují také mladší publikum.
Optimalizujte své Facebook a Instagram SEO pomocí:
Používejte klíčová slova, hashtagy a značky umístění ke zlepšení viditelnosti.
Spolupráce s influencery a využívání cíleného plánování obsahu k rozšíření dosahu a zvýšení zapojení.
Získání značkového profilu
Zdroj: Instagram
TikTok
Služba TikTok, známá svými virálními trendy a rychle se šířícím obsahem, se stala neuvěřitelným objevovacím nástrojem. Uživatelé zaplavují Google vyhledávacími frázemi vytvořenými v aplikaci a používají TikTok Shop k nákupu zobrazených produktů.
Zdroj: TikTok
Zlepšete své TikTok SEO využitím trendových hashtagů při vytváření videí. Spolupráce s influencery je skvělý způsob, jak zvýšit expozici značky - jen se ujistěte, že influenceři odpovídají cílům vaší značky.
Pinterest je neuvěřitelně výkonný vizuální vyhledávač ideální pro lifestylové, módní a maloobchodní značky.
Zvyšte viditelnost svých obrázků pomocí následujících Taktik SEO pro Pinterest:
Používejte klíčová slova v názvech, popisech a názvech nástěnek.
Zaměřte se na obrázky s vysokým rozlišením a videozáznamy.
Nezapomeňte na alt text.
Vytvořte podrobný a přesvědčivý životopis pomocí klíčových slov.
Buďte důslední při připínání.
Zdroj: Pinterest
AI Search
Lidé se obracejí na chatboty s umělou inteligencí (jako ChatGPT a SearchGPT), aby našli podrobné odpovědi na řadu otázek.
Tyto platformy vám ne vždy pošlou návštěvnost (i když jejich schopnost poskytovat externí zdroje, které potvrzují jejich výstupy, se každým dnem zlepšuje), ale jsou fantastické při zvyšování povědomí o značce.
Zdroj: ChatGPT
GEO (generative engine optimization) neboli optimalizace velkého jazykového modelu (LLM) se zaměřuje na zvýšení šance, že platformy chatbotů zmíní vaši značku.
Jde o to, aby se vaše značka stala pro tyto chatboty s umělou inteligencí zdrojem informací. Když tyto výkonné nástroje potřebují informace z vašeho oboru, chcete, aby uživatelům s důvěrou doporučily vaši značku.
Jak to udělat?
Začněte budováním dobrého jména své značky prostřednictvím kvalitního obsahu, odborných příspěvků a silné online přítomnosti. Zaměřte se tedy na co největší zvyšování signálů E-E-A-T.
Věnujte čas vytváření hloubkového, strukturovaného obsahu s klíčovými slovy v přirozeném jazyce. Ujistěte se, že každý článek, který píšete, obsahuje sekci FAQ, kde odpovídáte na nejčastější otázky vašeho publika.
Nakonec optimalizujte technické SEO. Používejte značení schémat a strukturovaný obsah, aby vaše stránky byly lépe interpretovatelné pro LLM. Zajistěte, aby Google indexoval váš obsah a nedocházelo k problémům s procházením.
Podružné kanály
Brandované podcasty
Podcasty jsou ve srovnání s blogy nenasyceným trhem, takže je mnohem snazší vyniknout. Zvyšte šance posluchačů na nalezení vašeho podcastu pomocí podcast SEO.
Jak? Zavedením následujících strategií:
Vytvářejte výjimečný obsah.
V názvech a popisech podcastů se zaměřte na odpovědi na běžné otázky.
Zapojte své publikum. Reagujte na zpětnou vazbu a budujte si věrnou komunitu.
Zavedení digitálních vztahů s veřejností (DPR) s cílem zvýšit autoritu a podpořit angažovanost.
Hlasové vyhledávání
Vzhledem k tomu, že hlasové vyhledávání je na vzestupu, je optimalizace pro dotazy v přirozeném jazyce klíčová. Trik se SEO pro hlasové vyhledávání spočívá v přemýšlení o tom, jak lidé kladou otázky a zpracovávají odpovědi.
Použijte tyto taktiky k optimalizaci pro hlasové vyhledávání, jako jsou Siri a Alexa:
Používejte dlouhá klíčová slova a odpovídejte na otázky.
V obsahu používejte přirozený jazyk.
Označte obsah strukturovanými daty.
Zvyšte autoritu svých stránek.
Diskusní fóra
Spotřebitelé si váží názorů ostatních lidí. Proto jsou fóra oblíbenými místy, kde lze najít informace o nejžhavějších restauracích a nejnovějších produktech. V zahraničí fičí Reddit, u nás moc ne. Zato máme řadu menších tematických diskusních fór, kde se můžete dozvědět nejen to, co potřebujete, ale také se tam vhodně prezentovat.
Značky musí na těchto platformách hrát skutečnou a aktivní roli, aby se zviditelnily. Toho dosáhnete tím, že:
Vytvořením jasně označených účtů
Poskytování upřímných odpovědí, názorů a podpory
Objevování a využívání relevantních subtémat.
Vytváření obsahu o aktuálních tématech a nejnovějších trendech
Nákupní platformy
Nákupy Google jsou sice mocným nástrojem, ale zdaleka ne jediným způsobem, jakým spotřebitelé vyhledávají produkty. Internetové obchody jsou samy o sobě vyhledávači a pokud prodáváte fyzické produkty, musíte je odpovídajícím způsobem optimalizovat.
Začněte však optimalizací své přítomnosti na Googlu pomocí e-commerce a produktových schémat, abyste pro vyhledávacího giganta zvýraznili své produkty, zásady přepravy a recenze.
Poté optimalizujte svou přítomnost na těchto platformách.
Obchody s aplikacemi
Pokud lidé chtějí aplikaci pro svůj telefon, obrátí se na App Store nebo Google Play dříve než na vyhledávač Google. Ke zvýšení viditelnosti své aplikace použijte následující techniky optimalizace obchodu s aplikacemi (ASO):
Přidejte do své nabídky názvy a popisy bohaté na klíčová slova. Pravidelně je aktualizujte.
Přidejte vysoce kvalitní snímky obrazovky a další vizuály.
Přehledný seznam poznámek k aktualizacím. Reagujte na zpětnou vazbu od uživatelů.
Sledujte recenze a hodnocení pro zajištění důvěryhodnosti a viditelnosti ve výsledcích vyhledávání v obchodě s aplikacemi.
Jak realizovat strategii optimalizace pro vyhledávání všude
Jste připraveni začít s optimalizací pro vyhledávání všude? Zde jsou kroky k realizaci vaší první kampaně:
Identifikace chování publika při vyhledávání. Pomocí analytických nástrojů, jako je Google Analytics, spolu s průzkumy mezi zákazníky zjistěte, kde tráví svůj čas online. Neptejte se jen na to, které platformy používají. Zjistěte, které podcasty poslouchají, kde nakupují a koho sledují.
Přizpůsobte si obsah pro každou platformu. Váš obsah bude mít větší ohlas, pokud ho přizpůsobíte dané platformě. Prozkoumejte funkce a osvědčené postupy specifické pro danou platformu, abyste zjistili, co funguje a co ne.
Používejte analytiku pro výkon. Optimalizujte svou strategii pomocí analytiky specifické pro danou platformu (například TikTok Insights), abyste vyhodnotili, co funguje, a podle potřeby to upravili.
Optimalizujte pro místní a hlasové vyhledávání. Pokud provozujete místní podnik, zajistěte přesné informace na Mapách Google a Mapy.cz. Měli byste také optimalizovat obsah ve stylu často kladených otázek pro hlasové dotazy.
Udržujte konzistentní značku. Ať už optimalizujete pro jakýkoli kanál, dbejte na zachování konzistentního brandingu. To znamená používat stejný handle a název profilu (pokud je to možné), vizuální prvky značky, sdělení a tón hlasu.
Pokud vám to připadá jako spousta práce, nenechte se přemoci. Může se zdát, že po vás chci pětinásobnou pracovní zátěž, ale mnoho taktik, které používáte, se uplatní na více platformách.
Jak zvládnout problémy s optimalizací pro vyhledávání všude
Kdyby byla optimalizace pro vyhledávání všude snadná, dělal by ji každý. To neznamená, že je to nemožné, ale jsou zde určité problémy, které musíte překonat.
Podle mých zkušeností se jedná o nejčastější případy:
Omezené zdroje
Buďme realisté. Mnoho marketingových oddělení nemá rozpočet na to, aby najednou investovalo do optimalizace organické přítomnosti na šesti nebo více platformách.
Jak tedy víte, kam zaměřit své úsilí, když nemůžete optimalizovat svou značku doslova všude?
Využijte své omezené zdroje efektivně tím, že se zaměříte na platformy, které vaše publikum používá nejčastěji. Zkontrolujte své analytické nástroje, abyste zjistili, odkud již návštěvníci webových stránek přicházejí, a poté zdvojnásobte svou přítomnost na těchto platformách optimalizací způsobů, které jsem popsal výše.
Nezapomeňte: Své úsilí můžete vždy rozšířit podle toho, jak rostou vaše zdroje.
Změna algoritmů
To, co fungovalo před deseti lety na Facebooku nebo Instagramu, dnes fungovat nebude. Ve skutečnosti neexistuje žádná záruka, že nejsilnější strategie z minulého roku bude stále fungovat.
Optimalizace pro vyhledávání všude vyžaduje, abyste přizpůsobovali své strategie v reakci na aktualizace platforem a změny algoritmů. To může být náročné na sledování, a proto se mí klienti často spoléhají na to, že tyto změny budu sledovat já.
Vyvážení obsahu specifického pro platformu s konzistencí značky
Chcete-li uspět, musíte svůj obsah přizpůsobit jednotlivým platformám. Například videa na TikToku vypadají jinak než na Instagramu. Stále je však třeba zachovat konzistenci značky, pokud je to možné.
Doporučuji, abyste do všech svých vizuálů zahrnuli barvy značky, aby jedna nebo dvě osoby byly hlavami vaší firmy (to je důležité pro konzistenci videí) a abyste používali stejný tón hlasu.
FAQs
Co je to optimalizace pro vyhledávání všude?
Optimalizace pro všudypřítomné vyhledávání je proces optimalizace vaší organické přítomnosti na více platformách (nejen ve vyhledávačích) s cílem využít výhod rozšiřujícího se prostředí vyhledávání.
Jak provádět optimalizaci pro vyhledávání všude?
Optimalizace pro vyhledávání všude znamená optimalizaci pro organickou viditelnost na více platformách. Budete chtít co nejvíce využívat taktiky specifické pro jednotlivé platformy, ale existují i strategie napříč platformami, které můžete implementovat. Patří mezi ně zvýšení E-E-A-T signálů vaší značky a provádění průzkumu klíčových slov.
Jaké kanály byste měli optimalizovat pro vyhledávání všude?
Doporučuji provádět optimalizaci pro vyhledávání všude na tolika platformách, na kolika jste aktivní. Obecně řečeno, tyto platformy budou spadat do následujících kategorií: tradiční vyhledávače (např. Google, Seznam, Bing), sociální média (např. Instagram, TikTok), vyhledávání pomocí umělé inteligence (např. ChatGPT), nakupování (např. Allegro) a podružné platformy (např. podcasty).
Závěr
Je čas přijmout budoucnost SEO.
To znamená podívat se dál než jen na tradiční vyhledávače a přijmout optimalizaci všude.
V roce 2025 vyžaduje skutečně komplexní digitální marketingová kampaň optimalizaci organické přítomnosti vaší značky na všech možných platformách.
To znamená sociální sítě jako Instagram a TikTok, chatboty s umělou inteligencí jako ChatGPT, nákupní platformy jako Amazon, nově vznikající média jako podcasty - seznam je dlouhý.