ChatGPT je jednou z nejpopulárnějších stránek na světě. Podle SimilarWeb je ChatGPT 28.nejpopulárnější stránkou na světě.
Měsíčně ji navštíví 1,4 miliardy lidí a lidé se na ní ptají nebo dokonce provádějí tak základní úkoly, jako je psaní obsahu, nebo tak pokročilé, jako je vytváření kódu.
Věděli jste ale, že lidé používají ChatGPT k vyhledávání a hodnocení firem, které chtějí zaměstnat?
Než se budu věnovat tomu, co musíte udělat, aby ChatGPT doporučil vaši společnost, mějte na paměti, že jejich model je již vyškolený. Ale jak budou provádět budoucí aktualizace a datový soubor se stane více "realtime", máte dobrou šanci, že se objevíte v budoucích verzích.
Ale podívejme se, proč ChatGPT může doporučovat nejen mě, jako odborníka na SEO, ale třeba i vaši firmu. Tímto způsobem můžeme rozpitvat, jakým způsobem doporučení vytvářejí.
Koho doporučuje ChatGPT?
Nejprve jsem se zeptal: "Jakou reklamní agenturu bys mi doporučil?".
A nedal mi doporučení, protože moje otázka byla příliš obecná, zato toho obecného řekl poměrně dost.
Pak jsem se zeptal na konkrétnější otázku, zda by mi doporučili nějakou agenturu pro služby SEO.
Jejich seznam nebyl stoprocentně přesný, ale je to začátek.
Když jsem se zeptal, jak ChatGPT přišel se seznamem doporučených agentur, odpovědělo mi to takto:

A pak jsem pátral hlouběji, abych zjistil, odkud ví, že tyto agentury mají dobrou pověst.
V odpovědích je vidět, že já s chatGPT dělám hodně, používám jej k práci, mám natrénovanou řadu asistentů, používám API... skoro na všechno. I můj systém Mini-web, na kterém běží tento web, využívá návrhy z chatGPT a využívá obsahovou i datovou analýzu.
Zřejmá poučení jak se dostat "do chatGPT"
No na základě výše uvedených odpovědí je zřejmé, že opravdu nepoužívá všechny tyto faktory, aby skutečně vytvořili seznam doporučení. Ale ano, máme dobrou pověst a osvědčené výsledky, ale na internetu toho moc nenajdete.
Jistě, zveřejňujeme nějaké případové studie a reference, ale většina reklamních agentur obvykle získává své zákazníky prostřednictvím nabídek, doporučení od klientů a doporučení od zaměstnanců. Tak také získávám většinu našich klientů.
Jak tedy ChatGPT hodnotí webové stránky?
Snažil jsem se jí položit spoustu různých otázek, abych našel odpověď ze zdroje, ale nepřišel s ničím použitelným a užitečným. Ono to tak obvykle bývá, když jde člověk do detailu.
Tím jsem s analýzou skončil a začal hledat, kde by se mohly nějaké rozumné odpovědi nacházet a našel jsem. Takže následující text není můj výzkum, ale ale jeden z mnoha, které jsem objevil. Více méně všechny dospěly k podobným výsledkům, které platí dnes (01/25). KE změnám samozřejmě dojde, celá problematika se bude vyvíjet, ale stejně jako u klasického SEO, základy zůstanou. Takže dále je můj stručný výtah / překlad textu, který publikoval Neil Patel:
Rozhodl jsem se chatGPT položit mu 100 a více náhodných otázek, abych viděl, jaká doporučení vytváří. Tímto způsobem jsem mohl analyzovat vzorce.
Zde jsou některé z náhodných otázek, které jsem položil:
Jaký je nejlepší notebook pro vysokoškoláky?
Jaká je skvělá kreditní karta, když máte nízké kreditní skóre?
Jaké je nejlepší elektrické SUV?
Jakou značku sluchátek si mám koupit pro sledování filmů?
Pak jsem vzal otázky a odpovědi a dal je statistikovi a datovému analytikovi, aby zjistil, zda existují nějaké zákonitosti.
Analyzoval 82 faktorů, ale zjistili, že 6 z nich má silnou korelaci.
Zde je to, co jsme zjistili, že je důležité pro ChatGPT:
Jen vám přiblížíme, co těchto 6 faktorů znamená:
Zmínky o značce - kolikrát byla značka nebo produkt zmíněn na webu? Zjistili jsme, že čím častěji byla zmíněna, tím spíše ji ChatGPT doporučuje.
Recenze - záleží nejen na recenzích, ale čím více, tím lépe, stejně jako na hodnocení. Pokud tedy najdete hodně lidí, kteří vaši společnost hodnotí, ať už na vašich vlastních stránkách, nebo na stránkách jako Trust Pilot, Amazon nebo dokonce BBB, pomůže to (za předpokladu, že jsou recenze obecně dobré). Pro Česko samozřejmě platí spíš hodnocení Google, Heureka, Firmy.cz atd.
Relevance - mezi klíčovými slovy v otázce, kterou jsme položili ChatGPT, a doporučenými produkty a společnostmi byla velká korelace. Zjistili jsme, že tato klíčová slova téměř ve všech případech existovala na webových stránkách po celém webu, které zmiňovaly uvedený produkt a službu.
Stáří - byl doporučený výrobek nebo společnost starý nebo nový? Zjistili jsme, že starší produkty nebo společnosti byly doporučovány častěji. Což vysvětluje, proč můj web ChatGPT nedoporučuje, spustil jsme jej v listopadu 2024 :-)
Doporučení - doporučovaly výrobek nebo společnost i jiné webové stránky? Vtipné je, že spousta návrhů, které ChatGPT poskytl, byla stažena z webů, které rozebírají věci jako "nejlepší kreditní karty pro vysokoškoláky". Víte, ty stránky, které uvádějí produkty a vydělávají peníze z partnerských provizí? Vtipné je, že se zdá, jako by tyto stránky ovlivňovaly doporučení na ChatGPT, i když jsou ve skutečnosti založeny na tom, která společnost platí nejvíce partnerských provizí, a ne na tom, která má skutečně nejlepší nabídku.
Autorita - Jaká je společenská sledovanost doporučených společností? Jaká je autorita domény? Jaké weby o produktu, službě nebo společnosti hovoří? Obvykle platí, že čím je společnost autoritativnější, tím více je doporučována.
Jeden velký problém s ChatGPT
Ano, musíte optimalizovat své produkty a služby tak, aby ChatGPT doporučoval vaši společnost. Pokud tak neučiníte, připravíte se o 1,4 miliardy návštěvníků, kteří u vás mohou každý měsíc nakoupit.
Optimalizaci provedete tak, že se zaměříte na výše uvedených 6 faktorů. Stejně jako při tradičním SEO byste něco podobného udělali pro ChatGPT.
Je to velmi efektivní. Každý měsíc se nám z ChatGPT ozve několik potenciálních firem. A část z nich se uzavře, stejně jako v případě jakéhokoli jiného marketingového kanálu.
Byl tu však jeden velký problém, kromě toho, že index ChatGPT nebyl aktualizován v reálném čase (což bude nakonec opraveno), byla spousta odpovědí nepřesná a mimo.
Ze všech otázek, které jsme položili, bylo 27,41 % odpovědí neplatných. V nichž nebyly skutečným řešením odpovědi. Stejně jako ChatGPT doporučoval lidem, aby si najali Moz jako SEO agenturu, i když jí nejsou...
Závěr by Zdeněk
SEO je skvělé, ale nekončí u Googlu nebo Seznamu. Můžete optimalizovat pro Instagram nebo TikTok a dokonce i ChatGPT a Bard.
Pomocí výše uvedených faktorů maximalizujte počet doporučení od těchto platforem s umělou inteligencí.
Mějte na paměti, že bude chvíli trvat, než se objevíte, protože budete muset počkat, než vývojáři přeškolí své modely... Ale až se tak stane, uvidíme, že dva hlavní faktory, na které je třeba se zaměřit, jsou zmínky o značce a relevance. U relevance se musíte zaměřit na klíčová slova stejně jako u tradičního SEO.
A pokud jde o zmínky o značce, čím více webů o vás mluví, tím lépe. K získání více zmínek o značce můžete také využít PR.