Zpětné odkazy jsou důležitou součástí každé strategie SEO. Zde se dozvíte, proč jsou důležité a jak je vytvářet.
Vaše webové stránky potřebují návštěvnost - čím více, tím lépe. A k tomu potřebujete vysoké umístění ve výsledcích vyhledávání.
Jak toho dosáhnete?
Samozřejmě pomocí optimalizace pro vyhledávače.
Co dělat po té, co projdete svůj obsah, přidáte klíčová slova a vyladíte technickou optimalizaci pro vyhledávače, ale stále se neumístíte tak, jak byste chtěli?
Co uděláte potom?
Je tu jedna klíčová oblast, na kterou se musíte zaměřit: budování zpětných odkazů.
Jak to ale udělat? A co to vlastně jsou zpětné odkazy? Jsou všechny zpětné odkazy dobré zpětné odkazy? Jak udělat zpětné odkazy?
Chcete-li se dozvědět odpovědi na tyto a další otázky, čtěte dále.
Co jsou zpětné odkazy?
Zpětné odkazy jsou jednoduše odkazy z jedné webové stránky na druhou. A to jak v rámci jedné domény, tak i odkazy mezi různými doménami.
Zpětné odkazy, někdy nazývané "příchozí odkazy" nebo "příchozí odkazy", jsou jednou z nejdůležitějších součástí optimalizace pro vyhledávače.
Existuje také další typ odkazů, tzv. interní odkazy, což jsou odkazy mezi stránkami v rámci jednoho webu. Ty také hrají roli v SEO, ale nebudu se jimi zde zabývat.
Pokud se o tom chcete dozvědět více, následujte tento interní odkaz na můj článek o nejlepších postupech pro používání interních odkazů v SEO.
Proč jsou zpětné odkazy důležité?
Nejzákladnější odpovědí na tuto otázku je, že zpětné odkazy vašeho webu předávají PageRank a vyhledávače jej pak používají ve svém algoritmu (spolu s mnoha dalšími faktory), aby pomohl určit kvalitu vašeho webu a jeho umístění na stránkách s výsledky.
Zpětné odkazy hrají naprosto zásadní roli při objevitelnosti vaší stránky, protože uživatelé i vyhledávače budou sledovat odkazy z externích stránek na tu vaši. Srozumitelně: jedinou další šancí, jak se o vašem webu dozvědět je, že vy osobně někomu řeknete adresu svého webu, a tento člověk pak ručně adresu vyťuká do adresního řádku prohlížeče. Což jistě není moc pohodlné, jednoduché a hlavně řešitelné v masovém měřítku. Všechno ostatní je zpětný odkaz, ať už z jiného webu, z reklamy, přes QR kód, všechno je zpětný odkaz.
"Skvělé," říkáte si možná právě teď. "Pojďme ven a začněme generovat co nejvíce příchozích odkazů, abychom začali stoupat ve výsledcích vyhledávání."
Zpomalte. Snad jste nečekali, že to bude stačit?
Kdyby byla optimalizace pro vyhledávače tak snadná, spousta SEO specialistů by pomřelo hlady.
Nejprve si povězme něco o dobrých a špatných odkazech.
Co je dobrý zpětný odkaz?
V roce 1998, kdy Google teprve začínal, zavedl algoritmus PageRank. Jednou z věcí, které tento algoritmus zohledňoval při rozhodování o tom, jak dobře webová stránka odpovídá dotazu uživatele, byly zpětné odkazy.
Ale ani v těchto raných dobách nebyly všechny zpětné odkazy stejné. Množství příchozích odkazů se sice promítá do hodnocení ve vyhledávání, ale důležitou roli hraje také jejich kvalita.
Pojďme si to rozebrat: Čím více webů odkazuje na vaši stránku, tím silnější je pro Google signál, že váš obsah je hodnotný, a proto stojí za to na něj odkazovat.
Obecně platí, že pokud má vaše stránka více zpětných odkazů než podobná stránka, zobrazí se ve výsledcích organického vyhledávání výše.
Je to proto, že pokaždé, když stránka odkazuje na váš obsah, v podstatě ručí za jeho správnost a pravdivost.
Ani na vteřinu si však nemyslete, že každý web, který odkazuje na vaši webovou stránku, je dobrý. Nejenže vám některé odkazy mohou být k ničemu, ale některé mohou dokonce poškodit vaši pozici ve vyhledávání. To znamená, že je třeba dbát na kvalitu příchozích odkazů.
Je to internetová verze toho, že někoho posuzujete podle toho, v jaké společnosti se pohybuje - což dává smysl, když se nad tím zamyslíte.
Které stránce byste například věřili více: té, na kterou odkazuje vládní agentura, renomovaná univerzita nebo uznávaná nadace - nebo té, na kterou odkazuje pouze konspirační blog vašeho strýčka Pavla?
Renomované nemusí být nutně jen vládní stránky… jde do značné míry i o relevanci. Pokud máte kadeřnictví, které má své webové stránky, tak logicky budete usilovat o zpětné odkazy z jiných kadeřnictví, módních salónů, od prodejců kosmeticky pro kadeřnictví atd. mnohem více, než třeba o zpětné odkazy z autoservisů.
Je zřejmé, že první z nich bude mít mnohem větší váhu, a to nejen pro návštěvníky, ale i pro vyhledávače. Proto by nemělo být překvapením, že stránka s menším počtem odkazů z kvalitních webů předčí konkurenta s větším počtem odkazů z nedůvěryhodných zdrojů.
A když už mluvím o pochybných zdrojích, pokud vaše stránky získávají zpětné odkazy z odkazových farem nebo jiných nepřirozených odkazů, skutečně riskujete, že vás Google či Seznam penalizují. Pokud na vaše stránky odkazují nevyžádané stránky, nejlepší, co můžete udělat, je zbavit se jich, abyste nebyli považováni za viníky. O tom si povíme více za chvíli.
Ale není to jen reputace domény, která Googlu říká, že příchozí odkaz A je hodnotnější než příchozí odkaz B. Zkoumá také relevanci odkazujícího webu k tématu.
Proč jsou zpětné odkazy důležité?
Pokud má váš blog o fotbalu příchozí odkaz z fotbal.cz a jeden z soupravy-na-cisteni-slonu.cz, Google (logicky) usoudí, že první odkaz je hodnotnější.
Můžeme probírat detaily o umístění odkazů, kotevní textu a vlivu nofollow odkazů na hodnocení ve vyhledávání, ale tuto diskusi si nechme na jindy.
Kolik mám zpětných odkazů?
Nyní, když víte o významu příchozích odkazů a jejich hodnotě, je čas začít přemýšlet o těch, které již máte. Jak zjistíte, které weby směřují návštěvnost vaším směrem?
Existují dva způsoby, jak to udělat: jeden, který vám pouze řekne, kdo na váš web odkazuje, a druhý, který můžete použít ke sledování příchozích odkazů konkurence.
Kontrola odkazů pomocí služby Google Search Console
Google Search Console by měla být vaším nejlepším přítelem, pokud jste webmaster. Je plná nejrůznějších užitečných nástrojů a přehledů, které vám pomohou sledovat výkon a řešit problémy - a je zdarma.
Jakmile si vytvoříte účet a ověříte své stránky, můžete je použít ke sledování zpětných odkazů. V postranním panelu je možnost nazvaná "Odkazy".
Snímek obrazovky z Google Search Console, únor 2025
Pokud na ni kliknete, zobrazí se podrobnosti o interních i externích odkazech. Nás teď zajímají ty externí.
V části Externí odkazy můžete spustit tři přehledy: Nejlépe odkazující stránky, Nejlépe odkazující weby a Nejlépe odkazující texty. Pomocí nich můžete zjistit, kdo a odkud na vás odkazuje.
Kontrola odkazů pomocí nástroje třetí strany
Jedinou nevýhodou používání sledování odkazů v nástroji Google Search Console je to, že umožňuje zobrazit pouze podrobnosti o vašem webu.
Pomocí nástrojů pro kontrolu zpětných odkazů třetích stran, jako jsou Majestic SEO, Semrush a Ahrefs, však můžete zjistit, co dělá i vaše konkurence - a možná jí některé odkazy ukrást. Já používám především Ahrefs a službu poskytuje vynikající.
Nyní, když jsme probrali, co jsou zpětné odkazy, proč jsou důležité a jak je sledovat, přejděme k tomu, kvůli čemu tu vlastně jste: budování zpětných odkazů.
Jak získat zpětné odkazy?
Existuje několik způsobů, jak získat odkazy na jiné stránky, ale většina z nich vyžaduje z vaší strany trochu úsilí.
První a nejjednodušší způsob, jak získat odkazy, je zaplatit za ně. Než však vytáhnete kreditní kartu, věnujte pozornost tomuto důležitému upozornění: pokud vás Google přistihne při účasti na placeném systému budování odkazů, budete penalizováni.
Nákup odkazů je již dlouhou dobu předmětem debat odborníků na SEO a někteří na něj přísahají, zatímco jiní trvají na tom, že se nevyplatí riskovat.
Rozhodněte se sami, ale já vám radím, abyste si nejdříve vyzkoušeli organické budování odkazů, než začnete zvažovat, zda jsou placené odkazy cestou, kterou se chcete vydat. Podle aktuálních informací (únor 2025) odkaz, který si může koupit každý není hodnotný odkaz.
Dalším způsobem vytváření zpětných odkazů je jejich tvorba. To obecně znamená odesílání vašich webových stránek do obchodních nebo tematických katalogů nebo komentování blogů a fór s odkazem na vaše stránky v podpisu. Tyto odkazy mohou mít různou kvalitu. V drtivé většině případů jde o nekvalitní, až spamové, odkazy - opět platí, může si je zařídit každý, tak proč by na mě měl vyhledávač brát ohled?
Lepší způsob, jak generovat příchozí odkazy, je zasloužit si je. To je však samozřejmě trochu složitější.
Abyste získali zpětné odkazy, musíte mít užitečný obsah, který poskytuje hodnotu ostatním.
Můžete mít například webovou stránku, na které je uvedeno top pět mixérů, za předpokladu, že rozumíte mixérům. Tato stránka může být přínosem nejen pro výrobce mixérů, kteří ocení, že na ně upozorníte, ale také pro lidi, kteří si kupují nový mixér nebo webové stránky s kuchyňskými spotřebiči.
Statistický obsah je vždy dobrým způsobem, jak přilákat kvalitní zpětné odkazy. Statistiky jsou skvělým způsobem, jak dokázat svůj názor a překonat námitky.
Poskytnutím relevantních statistik o vašem oboru si vytvoříte autoritu a získáte spoustu příchozích odkazů. Nebo můžete provádět průzkumy a jejich výsledky zveřejňovat na svém blogu jako novinky.
Své novinky pak můžete propagovat prostřednictvím sociálních médií, kde mohou být data z průzkumu užitečná i pro ostatní a odkazovat na ně ve svých článcích.
Pokud je váš obsah dobrý a promlouvá do určité nikky, začne pomalu sám generovat zpětné odkazy.
Ale co když nemůžete čekat tak dlouho? Co když chcete zpětné odkazy hned?
Propagujte svůj obsah prostřednictvím sociálních sítí nebo placených kampaní pro cílové publikum. Někdo může váš článek považovat za užitečný a odkazovat na něj.
Nebo použijte některý z nástrojů třetích stran uvedených v předchozí části a najděte relevantní stránku s mnoha příchozími odkazy. Pak vytvořte lepší obsah než konkurence a požádejte odkazující domény, aby své odkazy směřovaly raději na vás.
Můžete také hledat nefunkční odkazy nebo odkazy, které přesměrovávají na stránku 404. Jakmile takový odkaz na příslušné stránce najdete, pošlete správci webu e-mail s upozorněním. A nezapomeňte jim navrhnout, aby nefunkční odkaz nahradili vaší stránkou na stejné téma.
Začněte budovat tyto odkazy
Tak, tady to máte: rychlokurz budování odkazů. V tuto chvíli byste měli mít dobrou představu o tom, co jsou zpětné odkazy, proč jsou důležité a jak je budovat.
Jen nezapomeňte, že stejně jako v případě SEO jde o maraton, nikoli o sprint. Je velmi nepravděpodobné, že se výsledků dočkáte přes noc.
Zůstaňte trpěliví, vytvářejte skvělý obsah a hledejte příležitosti k budování odkazů; za chvíli budete mít spoustu příchozích odkazů.